Hoe productief werk jij? Heb je overzicht over jouw openstaande taken?

Ooit was ik een groot fan van de papieren Things To Do blokken. Honderden heb ik er versleten. Ik vond ze super handig om het overzicht te bewaren. Het was altijd een fijn gevoel als ik weer een To Do weg kon strepen. Maar dat was in de tijd dat ik op één plek werkte.

Tegenwoordig werk ik op kantoor, thuis, bij klanten én onderweg. Daardoor moest ik op zoek naar een online oplossing. Daar zijn er meer dan genoeg van. Bijvoorbeeld Wunderlist, Remember the Milk en Trello. Welke je kiest is helemaal persoonlijk.

Na een zoektocht en een aantal tools uitproberen, kwam ik uit bij Todoist*. Sindsdien is deze online takenlijst mijn geheugen. Het fijnste is dat hij ook mobiel te gebruiken is, waardoor je op ieder moment van de dag taken toe kunt voegen.

In Todoist kan je gemakkelijk projecten aanmaken. Die projecten kan ik delen met klanten of VA’s waarmee ik samenwerk. En alle terugkerende taken staan erin met een cyclus. Zoals de facturatie aan het eind van de maand, en de BTW aangifte iedere 3 maanden. Vink je z’n taak af, dan schuift hij direct door naar de volgende datum.

Zorg dat het een gewoonte wordt

Voor mij werkt het goed om iedere ochtend mijn mailbox door te lopen en alle taken in Todoist te zetten. Daardoor heb ik alle taken op één plek. Ik start de dag met het openen van Todoist, en heb dan gelijk inzichtelijk wat ik die dag moet doen, en of er nog ruimte is voor andere taken. Iedere vrijdag loop ik alle projecten door en stel ik de datums bij als dat nodig is. Wanneer ik tussendoor iets bedenk wat ik niet moet vergeten, dan zet ik het direct met een datum in Todoist. Het voordeel daarvan is dat het in het overzicht van die dag komt te staan.

De statistieken en het verzamelen van Karma punten, creëren een spelelement, om je te helpen om Todoist dagelijks te gebruiken. 

Consequent zijn is key  

Welke online planner je ook gebruikt. Of het succesvol wordt valt of staat met het systeem wat jij er achter maakt. Wanneer je het niet inpast in je werkwijze, dan kan je er net zo goed niet aan beginnen.

Het is belangrijk om vanaf het begin goed na de denken over de indeling van projecten. Dat kan je doen per klant of per taaksoort. Het is maar net wat jij handig vindt, en wat voor jou werkt. Wanneer je ook consequent de labels gebruikt, dan kan je later heel gemakkelijk filteren.

Todoist is ook thuis erg handig

Uiteindelijk ben ik Todoist ook thuis als online takenlijst gaan gebruiken. Ik heb projecten aangemaakt voor boodschappen en huishoudelijke klusjes. Heerlijk overzichtelijk! 

Probeer Todoist Premium 2 maanden gratis

Met de gratis versie van Todoist kan je op zich prima uit de voeten. Maar voor € 36,- per jaar koop je de premium versie. Met deze versie kan je Todoist aan je agenda koppelen, taken toevoegen via e-mail, opmerkingen en bijlagen toevoegen aan taken en herinneringen toevoegen.

Via deze link* kan je Todoist premium 2 maanden gratis uitproberen: https://todoist.com/r/janet_iljas_bxefzd

* Dit is een affiliatie link. Wanneer jij een premium abonnement afsluit, dan kan ik Todoist 2 maanden gratis gebruiken. 

Liever uitbesteden?

Lukt het je toch niet of heb je geen tijd om er zelf mee aan de slag te gaan? Mijn team en ik helpen je hier graag bij. Wanneer je een abonnement of strippenkaart hebt, dan kan je deze klus vandaag nog uitbesteden aan jouw VA.

× WhatsApp