Stress komt soms zomaar je leven ingeslopen. Vaak bouwt stress zich langzaam op. Tot je op het punt komt dat je er echt last van krijgt, en je geen balans meer kunt vinden.

In dit blog geef ik je 7 tips voor een leven met minder stress.

1. Geleidelijk afbouwen

Zo geleidelijk als stress zich opbouwt, zo geleidelijk moet het ook weer worden afgebouwd. Verwacht niet dat je na een nachtje goed slapen weer de oude bent. Het heeft tijd nodig. Zorg een tijdje extra goed voor jezelf; eet gezond, laat alcohol staan, ga sporten en op tijd naar bed. En je zult zien dat de stresshormonen langzaam verminderen.

2. Neem pauzes

Werk je veel vanuit huis en/of alleen? Dan is het verleidelijk om aan één stuk door te werken. Niet doen! Plan pauzes in, en ga dan ook echt van je werkplek weg. Neem een kwartiertje koffiepauze en sla vooral de lunchpauze niet over. Tussen de middag een korte wandeling maken helpt om je hoofd even leeg te maken, en je kunt daarna weer fris aan de slag.

3. Moet je alles echt doen wat je nu doet?

Kijk eens kritisch naar je verplichtingen. Zijn ze echt allemaal nodig, of kan je sommige dingen misschien even laten? Niet alles is urgent. Is die deadline echt zo vast? Huishoudelijke klusjes kunnen vaak makkelijk een dag, of twee, blijven liggen. En is het echt nodig om voor iedere activiteit op te draven op de school van je kinderen?

Ook op zakelijk gebied kan het lonen om eens te inventariseren of je niet wat uit kunt besteden. Is het echt nodig om zelf je administratie te doen? En hoeveel energie krijg je van het beheren van jouw social media accounts en website? Zo maar een paar voorbeelden van taken die je gemakkelijk uit kunt besteden, bijvoorbeeld aan een Virtueel Assistent. 

4. Voorkom stress door mail en social media

E-mails en social media meldingen kunnen gemakkelijk stress veroorzaken. Zet de meldingen op je telefoon uit, en check je e-mail één of twee keer per dag.

5. Plannen en zo min mogelijk uitstellen

Ga beter plannen en stop met uitstelgedrag. Uitstelgedrag is een vrij logische reactie op stress. Je gaat dingen voor je uitschuiven die in eerste instantie niet echt dringend zijn. Maar doordat je het steeds uitstelt, komt er een moment dat die onbelangrijke taak echt nú gedaan moet worden. Vaak komt dat dan net niet uit, wat ook weer stress oplevert. Door goed te plannen, en zo min mogelijk uit te stellen heb je meer grip op je leven, en dus minder stress.

6. Zorg voor voldoende “me-time”

Me-time schiet er bij veel ondernemende ouders vaak bij in. Terwijl tijd voor jezelf juist heel goed helpt om je batterij weer op te laden. Ga een dagje naar de sauna, lekker uit eten met je partner, maak een lange wandeling, ga winkelen of naar een museum. Het maakt niet uit wat je doet, als het maar iets is wat jij leuk vindt. Door me-time te nemen, ben je even weg uit de waan van de dag, waardoor je je hoofd even leeg kunt maken.

7. Mediteren

Geen tijd voor me-time? Mediteren kost je maar een paar minuten en is een goed middel tegen stress. Wanneer je iedere dag begint met een korte meditatiesessie, dan begin je meer ontspannen aan je dag en ben je beter in balans.

Je hoeft niet alles alleen te doen

Krijg jij de kriebels van je administratie? Heb je geen idee wat je op social media moet posten? Of kan je wel wat hulp bij gebruiken met e-mail of agendabeheer?

Je hoeft niet alles zelf te doen. Misschien kan je wel taken uitbesteden aan een virtueel assistent?

× WhatsApp